POHLEDY DO DĚTSKÝCH A STUDENTSKÝCH LET
|
|
Jiřího
"Terky"
Pokorného |
|
Přezdívka "Terka" (na ZŠ, SŠ a VŠ)
vznikla v 60-tých letech min. století podle písničky "Tereza" v podání
V. Matušky, kterou mi stále zpíval spolužák, co se mnou seděl v lavici.
|
|
1954:
Znojmo.
Odmala se raději vozím než chodím a záliba přesouvat se z místa na místo
individuálně po vlastní ose přetrvala do dospělosti. Moje první vozítko byl
proutěný dětský kočárek. |
|
1955: Znojmo - plovárna na
řece Dyji. Koupat jsme se chodili k řece Dyji, kde stávala
městská plovárna. V roce 1966 byla dokončena stavba znojemské přehrady a údolí
bylo zaplaveno vodami nově vzniklého jezera. |
|
1958: Znojmo - koloběžkové
závody. Závody jsem vyhrál ale má sportovní kariéra se dále
nerozvíjela. Nenadchlo mě ani jízdní kolo, neboť i na něm bylo nutno šlapat a já
toužil po motorovém "samohybu". |
|
1961: Tatry - Kozubová.
Mé lyže byly z jednoho kusu dřeva a bez ocelových hran. Vázání "Massag"
s volnou patou později nahradil "Kandahár", kde bylo možno
fixovat patu i napevno. Do vázání se daly upnout běžně kožené boty. Já už měl
gumové lyžáky. |
|
1962: Tatry.
S rodiči jsem bez problémů zvládal pěší výšlapy do
hor, včetně výstupu na Rysy a Lomnický štít. V pozdějším věku
mě pěší turistika ani běžecké lyžování nelákaly. Na hory jezdím rád v
zimě na sjezdovky. |
|
1962: Vranovská přehrada.
Měli jsme tam vlastní kánoi ve které jsem
s chutí pádloval. Ještě raději jsem se později vozili
na plachetnici, kde se člověk nemusel pohybovat silou vlastních
svalů a na rekreantky to dělalo větší dojem. |
|
1963: Stavba
znojemské přehrady letech v letech 1962-66.
Po její dostavbě vzniklo jezero v délce 4 km. Na projektu
znojemské přehrady pracoval i můj prastrýc Ing. Vladimír Heger,
který se v letech 1930-33 podílel také na stavbě vranovské
přehrady. |
|
1963: Prázdniny u prarodičů v Podivíně
(poblíž lednického zámku). Hojně navštěvovaným koupalištěm byly místní "Šutráky".
Písek zde těžilo plovoucí korečkové rypadlo, díky čemuž zůstávala část
břehů bez porostů a voda čistá. Mé plavky byly podle poslední módy - jen trochu větší
číslo. |
|
1964: Polsko.
S rodiči jsme navštívili Varšavu, Krakov, Gdaňsk i Sopoty.
Delší čas strávili v přístavu Gdyně. Zde kde byl středem mého
zájmu křižník na fotografii, který
sloužil jako plovoucí muzeum a bylo možné ho bez dozoru volně prolézat. |
|
1965: Podivín
- automobil Wartburg s tříválcovým dvoudobým
motorem o výkonu 49 koní. Auta byla nedostatkovým zbožím
ale lidé, co
potřebovali automobil při svém zaměstnání, dostali poukázku na
jeho přednostní nákup. Můj otec jako obvodní lékař takto dostal nové
auto Wartburg za 23 tisíc korun (průměrná hrubá
měsíční mzda tou dobou byla 1453 Kčs). |
|
1967:
Vídeň.
Pro turistickou cestu do kapitalistické ciziny bylo třeba získat devizový příslib na základě
něhož se směly vyměnit rakouské šilinky.
Největším zážitkem z cesty pro mě bylo ježdění na
motokárách v Prátru a koupě kapslové pistole s otáčivým bubínkem. |
|
1968:
Vojska Varšavské smlouvy ve Znojmě.
Sovětská
"Internacionální pomoc" k záchraně socialismu dorazila také do
Znojma. Když se lidé snažili s vojáky diskutovat, ukázalo se, že
jsou to příslušníci bulharské armády. |
|
1969:
Lyžařský kurz v 9. roč. ZŠ.
Lyže už měly ocelové hrany ale patkové vázání a
lyžařské boty na přezky byly ještě k vidění vzácně. Já už měl
"přeskáče" i nejnovější patkové vázání "Marker", čímž jsem u
spolužaček silně bodoval. |
|
1969: Motocykl Pionýr
- můj první "samohyb".
Jednosedadlová Jawa 550 - Pionýr
přezdívaná podle tvaru sedla „Pařez“. Tento malý motocykl byl z roku ,z roku
1955, měl třístupňovou převodovkou a jednoválcový
dvoutaktní motor
49,8 cm³ o výkonu 2,2
koně (1,6 kW). Technické prohlídky ještě nebyly povinné, motorová
vozidla se různě "vylepšovala" a jezdilo se s nimi dokud držela
pohromadě. Já s ním jezdil do r. 1972. |
|
1969:
Jugoslávie - Omiš.
Do "Jugošky"
se jelo přes noc zájezdovým autobusem. Ubytování bylo ve stanovém
městečku poblíž písečné pláže. Nezapomenutelným zážitkem
bylo ponořit se do ledové vody řeky Cetiny, nechat se unášet do
moře a vychutnat si přechod ze sladké vody do slané. |
|
1971: Zbrojnoš na vinobraní.
Účinkování v historickém úboru byla zajímavá studentská brigáda. Znojemské historické vinobraní je pořádáno s přestávkami od roku
1996. Zatím největší se konalo v r. 1967, kdy program s téměř
600 účinkujícími zhlédlo 110 000 návštěvníků. |
|
1972: Taneční
v Hotelu Znojmo. Ve
velkém sále "domečku" a přilehlém "Bambus baru" probíhaly všechny
velké plesy. Módu příliš
neřeším, takže sako kalhoty i boty z tanečních mi sloužily při
návštěvách plesů divadel i pohřbů další
desítky let. |
|
1972: Jawa ČZ 175 - Sport.
Motocykl měl čtyřstupňovou poloautomatickou převodovku,
jednoválcový dvoutaktní motor 175
cm³ o výkonu 10 koňských
sil (7.4 kW). Řidičák na motorku šlo získat už
v 17-ti letech, pokud s tím souhlasili rodiče. Užíván v letech 1972-74. |
|
1973: Fotka na maturitní tablo.
Znojemské gymnázium jsem absolvoval v pohodě bez toho, že bych
se doma učil, takže času na mimoškolní aktivity bylo přiměřeně.
Tomu odpovídaly i známky, které oscilovaly od 1 do 3. |
|
1973:
Skládací kolo. "Skládačka" byla nedostatkové zboží, ale šla koupit ve speciálních
obchodech "Tuzex" za poukázky zvané "bony". Bony dostávali
občané ČSSR namísto tvrdých valut od lidí pracujících v
cizině. Jeden Bon se na černém trhu
prodával za cca 5 Kčs. Kolo slouží dodnes. |
|
1973: Škoda 100 MB.
Auto mělo čtyřstupňovou převodovkou a čtyřválcový atmosférický
benzínový motor 1000 cm³ o výkonu 51 ks (38 kW). Nových aut byl stále
nedostatek. Ojetina na fotografii měla najeto 50 000 km a stála 60 000 Kčs. Tou
dobou stál 1 litr benzínu 2,50 Kčs, půllitr piva byl za 1,7 Kčs a průměrná hrubá
mzda činila 2164 Kčs/měs. Užíváno v letech 1973-74. |
|
1973: Maďarsko. Do
sousedních "lidově demokratických států" šlo cestovat na občanský průkaz.
Cesta k Balatonu i do centra Budapešti, vč. prohlídky atraktivních turistických destinací
se dala v pohodě zvládnout vlastním autem, protože zaparkovat se tehdy dalo téměř kdekoli. |
|
1975:
"Šalinkarta".
Na VŠ do Brna jsem většinou jezdil autem a se spolužáky
se skládal na benzín. Zaparkovat tehdy nebyl problém. Ani tenkrát nebyl tolerován alkohol
za volantem a síťová jízdenka alias šalinkarta za 28 Kčs měsíčně byla
pro návrat se společenských akcí výhodná investice. Studentská
autobusová jízdenka na trase Znojmo - Brno stála 7 Kčs (Průměrná mzda
byla 2313 Kčs.) |
|
1975: Rumunsko. Silnice na mapě
označená jako mezinárodní byla pouze uježděná hlína a potkali
jste spíše koňské povozy (na fotografii vpravo). Sportovně
laděná Škoda 110 R Coupé naštěstí měla, stejně jako většina
tehdejších aut, podvozek s parametry dnešních SUV. |
|
1975: Bulharsko.
Cestu do Sofie a podél pobřeží Černého moře jsem absolvoval Škodou 110 R Coupe.
Auto mělo
benzínový atmosférický čtyřválec s objemem 1100
cm³ o výkonu 62 ks (46
kW). Tento atraktivní "kočkolap" ale neměl lůžkovou úpravu. Užíván
v letech 1975-76. |
|
1976: Imatrikulace.
Slavnostní zápis ke studiu na Pedagogické fakultě v Brně. Předchozí studium na fakultě
elektrotechnické
nedávalo dostatečný prostor k mimoškolním aktivitám. Na "pajdáku"
jsem měl prospěchové
stipendium okolo 300 Kč měsíčně, které spolu s brigádami na "Vranclu" uživilo auto. |
|
1976:
Technické vybavení.
Studovalo se bez kapesních
kalkulaček a počítačů. Mobily nebyly a ani
telefon doma nebyl běžný. My telefon měli a já si zavedl do
pokojíku "paralelku". Rádio na fotografii stálo 800
Kčs a kazetový magnetofon jste pořídili za průměrnou měsíční mzdu, která byla 2382 Kčs hrubého. |
|
1977: Malý
motocykl Jawa 50, typ 21 sport.
Uvezl 2 osoby do celkové hmotnosti 150kg.
Dvoutaktní motor měl výkon 2,6 kW a s třístupňovou převodovkou jezdil
rychlostí do 60 km/hod. Nový prodávala Mototechna za necelé 4000
Kčs (prům. mzda byla 2462 Kčs). Užíván v letech 1977-78. |
|
1977: Prázdninová brigáda na Vranovské
přehradě bývala zábavná i výnosná.
Já několik sezón "bačoval" mj. ve výčepu "Sing Sing",
který stával poblíž převozu z vranovské pláže na hráz,
v místě kde je nyní "Bistro U Mostu". |
|
1977: Průkaz do vysokoškolské menzy.
Plná penze - tedy snídaně, oběd a večeře vyšla
v menze na cca 35 Kč denně. Za režijní cenu bylo často možné v menze koupit také konzervy, příp.
svačiny.
|
|
1977: V rámci studia VŠ bylo možno
absolvovat vojenskou katedru. Studium probíhalo ve
2. a 3. ročníku tak, že jsme vyfasovali uniformu a chodili s
vlasy nakrátko střiženými 1 den v týdnu
do kasáren. Absolventům vojenské katedry se povinná dvouletá
vojenská služba zkrátila na jeden rok. |
|
1977: Krátké
lyže. Nedělalo mi
problém jezdit na dlouhých lyžích, ale nechtělo se mi
stále tahat těžké lyže ani hůlky. První mé krátké lyže vznikly uříznutím
běžných. Později už jsem cíleně kupoval jen "freestyly". Dlouhé
sjezdové lyže si občas půjčím na místě, abych
nevyšel ze cviku. |
|
1977: Polsko
- lyžařské středisko Zakopane. V Zakopaném
tou dobou v zimě většinu turistů levně vozili sáněmi
taženými koňmi. Na slovenské straně Tater byly už sáně s koňským potahem vzácné
vzácné a svezení v nich drahé. |
|
1977: NDR
- Berlínská věž. Německo bylo tou dobou rozdělené
na dva samostatné státy. V Německé
demokratické republice (NDR) měly základny vojska SSSR. V kapitalistické
Německé spolkové republice (NSR) a v západním
Berlíně byli vojáci USA. |
|
1977: Dálnice Německo - Polsko.
Dálnice postavené ještě před 2.
světovou válkou neměly svodidla a provoz poblíž
hranic s Polskem byl téměř nulový. Jak vidno uprostřed
fotografie, porost dělících pruhy spásaly krávy. |
|
1977: Polsko - Štětín.
Lůžková úprava umožňovala
cestovat ve dvou do ciziny bez nutnosti shánět nocleh.
Automobil Škoda 100L měl čtyřrychlostní
manuální převodovkou a čtyřválcový benzínový atmosférický motor
s objemem 1000
cm³ o výkonu 40 ks (30
kW). Užíván v letech 1977-78. |
|
1978: Vranovská přehrada.
Výnosným způsobem výdělku na Vranclu byl i prodej
uzených klobás. Během prázdnin se tak dalo vydělat na cestování
i provoz auta. Na snímku v pozadí je stánek občerstvení
"Ostrava". |
|
1979: Jugoslávie.
Z
důvodů neshod s Rumunskem bylo několik týdnů povoleno cestovat
do Bulharska přes "polokapitalistickou"
Jugoslávii bez víz a devizových příslibů. Této možnosti jsem využil a projel celé pobřeží
Jugoslávie
po vlastní ose. |
|
1979: Jugosláví autem.
Automobil
Škoda 120L měl čtyřrychlostní
manuální převodovkou a čtyřválcový benzínový motor s objemem
1200
cm³ o výk. 49 koní (36 kW).
Lůžková úprava umožňovala nocovat kdekoli. Užíváno v letech
1979-84. |
|
1979:
Zemětřesení v Jugoslávii.
Část
pobřeží Jadranu (nynější Chorvatsko) byla před našim příjezdem poničena
silným zemětřesením a turistický ruch v této oblasti zcela ustal.
Na snímku pobořený hotel na pobřeží u Budvy. |
|
1979: Lyžování na Boskovštejně.
20 km od Znojma postavil lyžařský oddíl TJ Znojmo vlek. Na oběžné lano se lyžař
zaháčkoval vlastní kotvou, kterou při sjezdu vozil omotanou
kolem pasu. Délka sjezdovky byla 210 m a převýšení 48 m.
Vlek fungoval při dostatku sněhu od r. 1977 do
poloviny devadesátých let. |
|
1980: Diplomová práce
s názvem "Možnosti výuky polovodičové techniky".
Počítače doma nebyly a text se ťukal na mechanickém psacím stroji. Přes kopírák
bylo možné takto získat cca 3 použitelné kopie.
Do předem připravených mezer v textu se pak
vlepily obrázky. Nástupní plat učitele po
promoci byl 1900 Kčs hrubého měs. (průměrná mzda byla 2656 Kčs). |