Jiří Pokorný   GLOSY

Glosa je zde chápána jako krátký polemický a vysvětlující komentář s osobním pohledem k často diskutovaným tématům.

  

Jak je to s tím globálním oteplováním..?

Vědci tvrdí, že od počátku průmyslové revoluce se Země globálně otepluje. Zároveň ale nikdo nezpochybnil skutečnost, že i ve středověku byla období, kdy bylo tepleji než dnes. Archeologové si libují, že odtávající ledovce odhalují zbytky starých osídlení a je doloženo, že v letech 1100 - 1350 se až na severu Anglie pěstovala vinná réva. EU ani ostatní vyspělé země samy svět ekologicky asi nespasí, ale mohly by být příkladem tím, že na svém území zajistí udržitelný rozvoj bez růstu počtu obyvatelstva.

Politici i aktivisté, kteří jsou přesvědčení, že doprava a tedy i turistika způsobuje škodlivou globální změnu klimatu, by měli jít příkladem a omezit především svou uhlíkovou stopu, kterou zanechávají kongresovou turistikou. Koronavirová omezení ukázala, že není problém účastnit se jednání i dalších akcí bez nutnosti opouštět bydliště a distanční online výuku zvládly i školy. Ekologicky smýšlející fanoušci mohou bez vytváření uhlíkové stopy sledovat v přímých přenosech z tepla domova umělecká vystoupení i sportovní utkání. Olympiáda v Tokiu ukázala, že to jde. Na stadionech diváci stejně sledují dění také na velkoplošných obrazovkách a působivé záběry z dronů ani přímý účastník lépe neuvidí.

  

Auta

Rád spojuji příjemné s užitečným, takže mám jediné auto se kterým lze jet pohodlně a zároveň svižně do města na nákupy, po dálnici i mimo zpevněné cesty. Auto si sám neopravím, proto se mi vyplácí kupovat nové nebo předváděcí vozy, které časem lépe prodám za slušnou cenu, přidám k tomu stejnou částku, kterou bych dal za ojetinu a opět koupím nové. Vyžaduje to počáteční investici, ale pak už jezdím bez problémů s novými auty za zhruba stejné peníze jako bych s problémy jezdil s ojetinami. Popojíždím často po městě takže preferuji auta na benzín i proto, že mají příznivější poměr výkon / hmotnost. Jezdím nejčastěji ve dvou i do lehčího terénu a netahám přívěsy. Auto nejlépe vyhovující mým výše uvedeným kritériím je tč. nejmenší Jeep Renegade 4x4. Model 2019 byl ještě dodáván s benzínovým motorem o výkonu 180 koní u kterého připadá na 1 kg hmotnosti výkon 88 Wattů, takže je docela svižný. 

Jako vlastník vozu Jeep sleduji debaty na téma, který ze současných modelů lze či nelze považovat za toho pravého nástupce původního armádního Jeepu. "Originální" Jeep byl vyráběn v letech 1941-45 společnostmi Willys-Overland a Ford. Auta se značkou "Jeep" poté vyrábělo nebo montovalo více firem i mimo USA a skutečnost, že jsou nyní produkovány v rámci koncernu kde je  Dodge, Fiat, Chrysler nebo Maserati, značce spíše prospělo. Podle technického průkazu zůstává i "Odpadlík" americké auto (podrobnosti zde). Objektivně nahlíženo má benzínový Jeep Renegade k původnímu Jeepu Willys blíže než mohutnější Jeepy s velkoobjemovými motory. Teprve až starší Jeepy dojezdí, docení mnozí skutečnost, že devítistupňový automat Renegada nahradí redukci, zvednou si podvozek a získají auto pro poježdění v terénu i na silnici. Jeep byl původně benzínové auto, ale vývoj pokročil a těm co už nevadí Jeepy jezdící na naftu nebo plyn by snad neměly vadit ani Jeepy jezdící na elektřinu.

Problém elektromobility není v samotném elektromotoru ale ve zdrojích el. energie. Elektromotory mají nulové emise ale globálně k ochraně životního prostředí příliš nepřispějí, pokud energie pro jejich provoz nepochází z bezemisních zdrojů. Účinnost elektromotorů je větší než u spalovacích motorů, jenže ztráty el. energie při výrobě, distribuci, nabíjení a vybíjení jdou do desítek procent. Připočteme-li k tomu náklady na ekologickou likvidaci baterií, bude reálná účinnost a uhlíková stopa elektromobilů srovnatelná se spalovacími motory. Těm, co pojedou delší trasu než zvládne auto na jedno nabití se cesta protáhne, takže u firem bude nutno do nákladů na elektromobilitu započítat i prostoje vzniklé dobíjením během pracovní doby. Hybridní auto 4x4 s jednou nápravou poháněnou spalovacím motorem a druhou nápravou s elektropohonem může mít i výhody. Odpadne zranitelný kardan i mezinápravová spojka či diferenciál a těžiště vozu bude níž.

Přináší zmenšování objemů motorů a jejich zvyšování výkonu přeplňováním (Downsizing), skutečně nižší emise..? Měnil jsem starší auto za nové a nabízelo se zajímavé srovnání: Jeep Comss s atmosférickým benzínovým motorem měl při mém svižném stylu jízdy spotřebu spotřebu přes 11 litrů. Jeep Renegade s benzínovým turbem spotřebuje při srovnatelném výkonu i stylu jízdy o cca 1 litr méně, jenže je o 1 metrák lehčí. Když jsem do menšího Renegada s turbomotorem naložil metrák cementu navíc, žral přibližně stejně jako Jeep Compass s atmosférickým motorem. S "downsizingovým" autem šetřím palivo a snižuji emise ale nikoli proto, že by byl turbomotor výrazně úspornější pokud jeho výkon využívám naplno - úsporu dosahuji díky menší hmotnosti vozu. Kdybych si mohl vybrat motor do nového auta, volím atmosférický šestiválec, ale nová čtyřválcová turba už fungují natolik dobře, že nevidím racionální důvod si za více válců bez turba výrazně připlácet.

Náhon na 4 kola i silnější motor lze považovat za bezpečnostní prvky výbavy, podobně jako antiblokovací brzdový systém ABS. Výkonnější pohon s náhonem na všechna kola umožňuje vyšší akceleraci, čímž se mj. zkracuje doba předjíždění a snižuje riziko uvíznutí na kluzkém povrchu. Pokud někdo namítá, že pohon čtyř kol usnadní jízdu pouze výjimečně, lze jen připomenout, že antiblokovací systém také zafunguje pouze výjimečně a přesto dnes snad nikoho nenapadne chtít nové auto bez ABS jen proto, že by to vyšlo levněji.

  

Zemřít na COVID-19 nebo následkem očkování proti němu..?

Očkování proti Covidu-19 není (zatím) povinné, takže rozhodnutí zda se nechat očkovat činí každý sám za sebe i když nejsou k dispozici přesné informace o škodlivosti nových mutací a vakcín. Nicméně průběh nákazy na lodi Diamond Princess v r. 2020 ukázal, že z 3 711 ještě nenaočkovaných osob na palubě se nakazilo 712 lidí z nichž 11 zemřelo. Z toho lze usuzovat, že dostane-li Covid-19 nenaočkovaný člověk, je pravděpodobnost, že následkem toho zemře cca 1,5% (u starších asi více). Dostane-li člověk vakcínu, pravděpodobnost, že následkem toho zemře osciluje okolo 0,001% (bez ohledu na to zda má nebo nemá protilátky). Pokud výše uvedené údaje alespoň přibližně odrážejí stávající realitu, je riziko úmrtí na Covid-19 u neočkovaných  cca 1500 krát větší, než riziko úmrtí následkem vakcinace.

  

Ostatní

Historie služeb a informačního systému "ORGMAN" viz  www.orgman.cz/historie

Odpovědi na časté dotazy k informačnímu systému "ORGMAN" viz  www.orgman.cz/dotazy