Vranovská přehrada a okolí 1951-2000 |
1951 - Přístaviště u hráze s parníkem Mír. Historicky první a zároveň i poslední parník na Moravě. Měl délku přes 30 metrů a kapacitu 200 osob. Na vranovské přehradě byl v provozu od r. 1949 do r. 1963. |
1953 - Půjčovna loděk a parník Mír u hráze. Nahoře vlevo je vodět část pláže s budovou lázní. |
1956 - Rekreanti na vranovské pláži. Vranovská pláž byla volně přístupná, WC byla na okraji lesa cca 200 metrů od vody. |
1957 - Hydrobus Dunaj. 1. z maďarských loďí na vranovské přehradě s kapacitou 150 osob. Měla 2 motory a trup z hliníkové slitiny. |
1957 - Stanová osada na vranovské pláži. Stany s podsadou představovaly tou dobou nejvyšší komfort, který byl turistům na vranovské pláži dostupný. Na vodě je vidět plovoucí brouzdaliště Provoz pláže a kempu v letech 1958 – 1964 zajišťovaly "Služby rekreačního střediska Vranov nad Dyjí". ☺ |
1958 - Vranovská pláž se stanovu osadou a stožárem při pohledu z vody. Ocelový stožár nesl za II. světové války lano natažené na protější břeh, na kterém byla zavěšena síť chránící předhradní hráz před nálety. |
1961 - Loď Hvězda. Od roku 1948 do r. 1962 brázdily Vrancl i "vojenské" motorové lodě Hvězda a Partyzán. Plavidla sloužila potřebám Československé lidové armády a provozovala je vojenská zotavovna. ☺ |
1961 - Restaurace na hrázi s benzínovou pumpou. Všechna auta i autobusy mohla tou dobou jezdit přes hráz a parkovat u vody bez omezení. |
1965 - Autocamping na vranovské pláži. Kemp i lodní dopravu provozoval v letech 1964 – 1992 Okresní podnik rekreace se sídlem ve Vranově n. Dyjí. Stanovalo se i těsně u vody pokud byla všechna místa na pláži obsazena lidé kempovali i v lese. |
1965 - Kemp "Bítov-Horka". Na vranovské pláži i na Bítově se stanovalo volně po celém areálu. Poplatek za týdenní pobyt se pohyboval v řádech desetikorun a platili ti, co přijeli autem. Od ostatních byly peníze vybrány pouze v případě, že na ně náhodou narazil výběrčí, který občas chodil mezi stany. |
1966 - Plachetnice Pasát na Vranclu. Loď byla postavená v roce 1943 a v letech 1967-1972 s ní podnikali námořní plavby bratři Pátí. |
1967 - Rekreační areál Bítov - Horka . |
1969 - Bourání stožáru na vranovské pláži. Ocelový stožár za II. svět.války nesl spolu se stožárem na protilehlém břehu síť proti náletům na hráz. ☺ |
1970 - Vranovská pláž . |
1971 - Ceník lodní dopravy OPR. OPR je zkratka Okresního podniku rekreace se sídlem ve Vranově nad Dyjí. Ceny jsou v korunách československých (Kčs). |
1977 - Výčep "Sing Sing". Stál poblíž převozu z pláže na hráz. Původní dřevěná bouda s vnitřním posezením byla zbourána a na jejím místě postaveno "Bistro U mostu". |
1978 - Vranovská pláž s chatovým městečkem a restaurací "Skleník". Čtyřlůžkové chatky nahradily původní stany s podsadou. |
1979 - Zimoviště lodí na vranovské pláži. Všechny velké lodě vranovské flotily přečkaly zimu na lodním výtahu. Nyní většinou zůstávají na vodě celoročně a proti zamrzání jsou chráněny čerpadly, které čeří vodu okolo jejich trupu. ☺ |
1980 - Politicko-výchovné středisko "Junior" provozoval Socialistický svaz mládeže. Zařízení s kapacitu cca 80 lůžek se nachází ve štítarském lese a v současnosti funguje jako "Táborová základna Junior". |
1981 - Převoz z vranovské pláže na hráz. Běžnou přepravu osob přes Švýcarskou zátoku zajišťovaly menší lodě Znojmo (1962-81) s lodí Brno (1970-78). |
1982 - Koupání na vranovské pláži. Voda na vranovské pláži byla po většinu roku čistá, vhodná ke koupání i pro děti, protože je zde písečný břeh, který se svažuje pozvolna. |
1982 - Osobní motorové loďě Moskva a Vranov. Moskva měla kapacitu 250 osob, byla největší loďí na Moravě a na Vranclu se plavila v letech 1981-92. Na Vranclu byly celkem 4 hydrobusy, každý s kapacitou 150 osob: Dunaj (1957-85), Dyje (1959-91) Vranov (1960-92) Košice (1965-92). Všechny menší jednomotorové lodě byly vyřazeny z provozu do r. 1981. |
1984 - Jachta "Zlatý Roh" byla největší plachetnice, která brázdila vody vranovské přehrady. Měla ferobetonový trup o délce 15,8 m a dokončena byla v r. 1980. Postavili ji bratři Pátí a podnikali s ní námořní plavby v letech 1982-1988. |
1986 - Pláž s plovoucím brouzdalištěm. O prázdninách za slunečného počasí na vranovské páži polehávalo až 20.000 lidí. |
1987 - Lanový přívoz přes Švýcarskou zátoku. V letech 1984-90 přepravoval lidi z hráze na pláž lanem tažený prám Znojmo. |
1991 - Kavárna a diskotéka Kotva u hráze. Diskotéka se v průběhu let rozrůstala a splynula s prostory kavárny. Blíže k hrázi je vidět pultová prodejna potravin a smíšeného zboží. |
1992 - Stavba lanové lávky přes Švýcarskou zátoku. Autory projektu byl tým architektů Stráský, Hustý Jordán. Důvodem stavby mostu byla mj. i potřeba vést v jeho útrobách plynové a vodovodní potrubí do Vranova nad Dyjí. |
1992 - Stavba lávky přes Švýcarskou zátoku. Projektovaná nosnost lávky je 403,2 tuny, délka 252 m a nosné pylony na okrajích dosahují výšky 28 m. |
1993 - Dokončený most přes Švýcarskou zátoku. Dle projektu funguje jako lávka pro pěší ale unese vozidla integrovaného záchranného systému a jezdí přes ni i turistický vláček. Mostovka se nachází ve výšce 6,5 až 9,7 m nad vodní hladinou a láká odvážlivce ke skokům. |
1993 - Přehled lodí na Vranclu. Zdroj: Publikace Miroslava Vaňka, Vranovská přehrada, vydaná nakladatelstvím SURSUM r. 2012. Lodní doprava byla v. r. 1992 přerušena a všechny motorové lodě postupně odvezeny. Znovu obnovena byla v roce 2006. |
1995 - Vojenská zotavovna (VOLAREZA) stojí na konci vranovské pláže. VOLAREZA je zkratka organizace "Vojenská lázeňská a rekreační zařízení". Na Vranclu funguje od 40-ých kdy zde k rekreaci příslušníků armády sloužily prefabrikované ubytovny. V r. 1971 začala stavba "hotelu". Kromě rehabilitací vojáků nabízí nyní v letní sezóně i pobyty a služby veřejnosti. |
1999 - 1. samoobsluha, penzion a vinárna na vranovské pláži. Původně pultová prodejna postavená v r. 1967, byla po požáru v r. 1997 novým majitelem J. Sobolem přestavěna na penzion, samoobsluhu a vinárnu "U Pařezu". |
2000 - "Yahcht Club Vranovská přehrada" měl kotviště pod mostem. Klub byl založen 26.1.2000 a sdružoval především majitele kajutových plachetnic. Základnu tvořil bývalý převozní prám Znojmo, který bratři Pátí postupně přestavěli na repliku kolesového parníku. |
Zpětt na: začátek stránky nebo rozcestník fotoarchivu. |