POHON NA ELEKTŘINU
Elektromotor jako takový funguje skvěle.
Má velký točivý moment, účinnost až 90%, nulové emise a vyžaduje
minimální údržbu. Pokud na jedno nabití zvládnete každodenní
ježdění a dobíjíte jen doma v garáži, s elektromobilem problém
mít asi nebudete. Globální přechod na elektropohon ovšem k ochraně životního prostředí příliš nepřispěje, pokud energie pro
provoz elektromotorů nepochází z bezemisních zdrojů.
Problémem rozvoje elektromobility jsou
baterie.
Podstatně zvýší hmotnost vozu a
pojmou cca 40x méně
energie než stejně hmotná nádrž nafty. Ztráty el. energie
při výrobě, distribuci, nabíjení a vybíjení jdou do desítek
procent. Připočteme-li k tomu náklady na ekologickou likvidaci
baterií, může v praxi být reálná účinnost a uhlíková stopa
elektromobilů srovnatelná se spalovacími motory.
Do nákladů na elektromobilitu nutno započítat i prostoje vzniklé dobíjením během
cesty.
Když před vámi na
dobíječe stojí další auta, nebo stojan nedává deklarovaný
maximální výkon, z třicetiminutové přestávky na kávu se vyklube
několikahodinové zdržení. Jak zaměstnavatelé
budou platit
přesčasy a
zajistí dodržování
přestávek mezi směnami..?
Hybridní pohon může být přínosným řešením
pro auta s pohonem všech kol, i kdyby nebyla elektromobilita protěžována. Dojezd
hybridu není omezen kapacitou
baterie.
Těžiště vozu se
díky bateriím v podlaze posune níže. Pohání-li
spalovací motor jednu nápravu a elektromotor druhou, odpadne
zranitelný kardan i mezinápravový diferenciál a
auto přitom může fungovat jako
permanentní čtyřkolka.
DOBÍJENÍ FOTOVOLTAIKLOU
Člověka logicky napadne, že si k
elektromobilu pořídí fotovoltaickou elektrárnu (FVE) s panely, které
se vejdou na střechu garáže.
Tu už lze pořídit i bez dotací za cca 80.000 Kč. Taková sestava
dodá prům. 1500 kWh/rok. Pokud bude stát 1 kWh z veřejné sítě
vč. poplatků cca 10 Kč, ušetřila by FVE cca
15000 Kč ročně a Investice by se
vrátila za necelých 6 let (když se nic nepokazí).
Elektromobil je většinou třeba dobíjet přes noc, kdy soláry nedodávají proud.
Pak je nutné přikoupit akumulátory
převyšující kapacitu baterií v autě. Tím se ovšem sníží účinnost
FVE a pořizovací cena vzroste na cca 200 tisíc Kč
(při kapacitě baterií 20-40
kWh).
Elektropohon je určitě výhodný, pokud je
el. energie pro dobíjení zdarma.
Např. mám-li už "ostrovní" FVE proto, že se nelze připojit na veřejnou síť a k dobíjení
používám přebytky vyrobené energie.
ELEKTROPOHON V JEEPU..?
Jeep byl původně terénní benzínové auto a těm,
co už nevadí Jeepy jezdící na naftu nebo plyn by snad neměly
vadit ani Jeepy e elektromotorem.
U hybridního Jeepu zůstává zachován "benzínový komfort" a přitom
lze užívat i výhod samostatného elektrického pohonu.
Jeep
Compass 4xe
v terénní úpravě Trailhawk má vpředu spalovací motor a
elektromotor vzadu. Tento Plug-in hybrid netřeba dobíjet ale pokud dobíjet
chcete, lze to i z obyčejné zásuvky. Zkušenosti s provozem →
zde.
|