ELEKTROMOBILITA

12.10.2024 

Verze pro tisk

 

POHON NA ELEKTŘINU

Elektromotor jako takový funguje skvěle. Má velký točivý moment, účinnost až 90%, nulové emise a vyžaduje minimální údržbu. Pokud na jedno nabití zvládnete každodenní ježdění a dobíjíte jen doma v garáži, s elektromobilem problém mít asi nebudete. Globální přechod na elektropohon ovšem k ochraně životního prostředí příliš nepřispěje, pokud energie pro provoz elektromotorů nepochází z bezemisních zdrojů.

Problémem rozvoje elektromobility jsou baterie.  Podstatně zvýší hmotnost vozu a pojmou cca 40x méně energie než stejně hmotná nádrž nafty. Ztráty el. energie při výrobě, distribuci, nabíjení a vybíjení jdou do desítek procent. Připočteme-li k tomu náklady na ekologickou likvidaci baterií, může v praxi být reálná účinnost a uhlíková stopa elektromobilů srovnatelná se spalovacími motory.  

Do nákladů na elektromobilitu nutno započítat i prostoje vzniklé dobíjením během cesty. Když před vámi na dobíječe stojí další auta, nebo stojan nedává deklarovaný maximální výkon, z třicetiminutové přestávky na kávu se vyklube několikahodinové zdržení. Jak zaměstnavatelé budou platit přesčasy a zajistí dodržování přestávek mezi směnami..?

Hybridní pohon může být přínosným řešením pro auta s pohonem všech kol, i kdyby nebyla elektromobilita protěžována. Dojezd hybridu není omezen kapacitou baterie. Těžiště vozu se díky bateriím v podlaze posune níže. Pohání-li spalovací motor jednu nápravu a elektromotor druhou, odpadne zranitelný kardan i mezinápravový diferenciál a auto přitom může fungovat jako permanentní čtyřkolka.

DOBÍJENÍ FOTOVOLTAIKLOU

Člověka logicky napadne, že si k elektromobilu pořídí fotovoltaickou elektrárnu (FVE) s panely, které se vejdou na střechu garáže. Tu už lze pořídit i bez dotací za cca 80.000 Kč. Taková sestava dodá prům. 1500 kWh/rok. Pokud bude stát 1 kWh z veřejné sítě vč. poplatků cca 10 Kč, ušetřila by FVE cca 15000 Kč ročně a Investice by se vrátila za necelých 6 let (když se nic nepokazí).

Elektromobil je většinou třeba dobíjet přes noc, kdy soláry nedodávají proud. Pak je nutné přikoupit akumulátory převyšující kapacitu baterií v autě. Tím se ovšem sníží účinnost FVE a pořizovací cena vzroste na cca 200 tisíc Kč (při kapacitě baterií 20-40 kWh).

Elektropohon je určitě výhodný, pokud je el. energie pro dobíjení zdarma. Např. mám-li už "ostrovní" FVE proto, že se nelze připojit na veřejnou síť a k dobíjení používám přebytky vyrobené energie.

ELEKTROPOHON V JEEPU..?

Jeep byl původně terénní benzínové auto a těm, co už nevadí Jeepy jezdící na naftu nebo plyn by snad neměly vadit ani Jeepy e elektromotorem. U hybridního Jeepu zůstává zachován "benzínový komfort" a přitom lze užívat i výhod samostatného elektrického pohonu.

Jeep Compass 4xe v terénní úpravě Trailhawk má vpředu spalovací motor a elektromotor vzadu. Tento Plug-in hybrid netřeba dobíjet ale pokud dobíjet chcete, lze to i z obyčejné zásuvky. Zkušenosti s provozem → zde.

 

Související odkazy:  Volba auta Vozový park

Nahoru